Logo_def_klein
boven_foto
Nieuwsbrief NANAI Maart 2020
DE INDIAANSE STRIJD TEGEN CORONA

Iedereen wordt op dit moment direct of indirect getroffen door de coronacrisis. Dat geldt ook voor de Noord-Amerikaanse indianen. Voor hen komt de crisis extra hard aan, omdat de armoede groot is en de gezondheidszorg over het algemeen gebrekkig. En: het is voor hen niet de eerste keer dat een buitenlandse ziekte huishoudt. Het roept herinneringen op aan vervlogen tijden. Maar dat geeft de indianen ook moed: ook deze ziektegolf zullen ze overleven.

Hoe gaat het nu met hen? We maken een korte ronde door Indian Country en langs een paar bekende indiaanse activisten.

Geen powwows en casino’s
Zoals op veel plekken in de wereld worden ook in indiaans Amerika bijeenkomsten afgezegd. Dat treft vooral de powwows, die behalve een feest van indiaanse cultuur ook een belangrijke inkomstenbron voor dansers en verkopers zijn. De meeste indiaanse casino’s zijn inmiddels gesloten en ook dat zorgt voor verlies van een belangrijke inkomstenbron voor indiaanse stammen. Zo’n 700.000 banen staan daarmee nu op de tocht en de stammen missen fondsen voor basisvoorzieningen op de reservaten, zoals onderwijs, gezondheidszorg en voedselhulp.

Lummi
Bij een aantal indiaanse volken zijn mensen al besmet met Covid-19, oftewel het coronavirus. Dat geldt bijvoorbeeld de Lummi natie in het noordwesten van de Verenigde Staten. In de staat Washington kwamen de eerste Amerikaanse coronavirus-infecties voor. Terwijl de centrale regering nog ontkende, namen de Lummi al gezondheidsmaatregelen en zetten een gemeenschapsziekenhuis op. Daarmee liepen ze voor op de overheidsmaatregelen en konden ze de eerste indiaanse patiënten ook beter opvangen.

Wc-papier
Op de Lakota (Sioux, Oceti Sakowin) reservaten in het midden van Noord-Amerika, zoals Standing Rock en Pine Ridge zijn nog geen besmettingen gemeld, maar de gevolgen zijn al groot. Scholen en andere gemeenschapsvoorzieningen zijn gesloten en winkels zijn leeg. “Iedereen koopt Wc-papier. We moeten terug naar de oude tijden en sage (salie) gebruiken,” grapt Ivan Looking Horse, spiritueel leider van verhalenverteller van de Itazipcho stam van de Lakota.

Ceremoniën en traditioneel medicijn
Behalve humor is er ook veel angst voor het virus. Veel indianen grijpen terug op de traditionele manier. “Wij indianen weten hoe te overleven met rampen. Ik zal extra veel bidden en aan ceremoniën deelnemen,” zegt Timothy James, faithkeeper (hoeder van tradities) van de Oneida natie in Canada. “De mensen richten zich op de traditionele indiaanse manier van leven. Die is goed. We hebben veel traditionele ‘Indian medicine’,” zegt Inyan Eagle Elk van de Sicangu Sioux van Rosebud.
Madonna Thunder Hawk blijft optimistisch: “Scholen zijn dicht; bijeenkomsten afgezegd; stammedewerkers werken vanuit huis. We doen veel aan ceremoniën en smudgen (spiritueel reinigen met kruidige rook). We zullen overleven!”




Inyan met veer-2
Ook Henry Red Cloud, Oglala en beroemd door zijn inzet voor zonne-energie, zegt: “We zullen overleven.” Zijn traditionele medicijn bestaat uit berenwortel, Osha. “Snijd het in kleine stukjes, kook het, laat afkoelen, voeg honing toe en drink het geheel. Eén kop per dag,” aldus Henry Red Cloud.

Phyllis Young maakt zich wel zorgen: “Er zijn nu vier bevestigde coronagevallen in Bismarck; dat is vlakbij Standing Rock. En mijn zoon werkt in een ziekenhuis. We proberen gezond te blijven door bizonvlees te eten en speciale kruidentheeën te drinken. Toch zijn er problemen met voedsel op het reservaat. We vragen ondersteuning. En ik bid voor al mijn vrienden en bekenden in Nederland.”
P1040169
Een oude profetie
Eén van de belangrijkste traditionele leiders, medicijnman Leonard Crow Dog, is ondanks zijn hoge leeftijd druk bezig met de coronacrisis. Hij reist rond de Lakota en andere reservaten en geeft advies en ondersteuning over hoe om te gaan met corona. “Mijn advies is niet alleen voor de Lakota,” zegt Chief Crow Dog. “Ook voor andere volken; ook voor Nederland.” In tijden van angst en onzekerheid spreekt Crow Dog de mensen moed in. “Ik smudge de huizen en vertel over traditioneel indiaans medicijn. Mijn vader [ook een heilige medicijnman] had deze pandemie al voorspeld. Vlak voordat mijn vader overleed, toen hij rond de negentig jaar oud was, heeft hij er mij over verteld. Hij gebruikte een oude kalender. En nu is de voorspelling uitgekomen,” aldus Leonard Crow Dog.
Crow Dog spreekt
“Mijn vader vertelde mij er ook bij welk medicijn we kunnen gebruiken. Het groeit langs de rivierovers en heeft grote, groene bladeren. Misschien groeit het ook wel in Nederland. Je moet het koken en laten stomen. En je kunt er ook van drinken. Het is belangrijk de oude traditionele manier van leven niet te vergeten; daar zit veel wijsheid in,” besluit Leonard Crow Dog en hij zegent ons in Nederland.
Leonard Crow Dog en Phyllis Young vragen om financiële ondersteuning in deze moeilijke tijden. Crow Dog met name om rond te kunnen reizen en Lakota en anderen te ondersteunen met de traditionele manier. Phyllis Young voor voedsel voor degenen die het nu extra nodig hebben op Standing Rock. Laten we hen steunen met een financiële gift: NL34 TRIO 0197946453, ten name van Stichting NANAI.

Serv Wiemers
Indian Health-2
golf_rood_zwart

TASHA NEZ KAN EVEN NIET VERDER MET HAAR STUDIE

Tasha zit in de eindfase van haar master studie. Ze zou in mei afstuderen. Vanwege het corona virus is de NAU (Northern Arizona University) in Flagstaff voorlopig dicht. Voor 2 weken zeker maar waarschijnlijk langer. De eerste besmetting in Flagstaff is vastgesteld.
Tasha vertelde dat ze pas na de zomer kan afstuderen.
Nu kan ze nauwelijks haar appartement, dat ze deelt met een mede student verlaten. Alleen voor boodschappen. Het grootste deel van haar werk doet ze op de universiteit. En dat kan nu even niet.
Ze kan ook niet naar haar ouders op het Navajo reservaat.
De Navajo Nation heeft besloten dat iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven. Reizen kan alleen als het strikt noodzakelijk is. Er zijn 14 besmettingen tot nu toe. Alle supermarkten zijn gesloten, alle powwows en andere bijeenkomsten waar veel mensen bij elkaar komen gaan voorlopig niet door.
Tasha hoopt dat haar ouders gezond blijven. Ze bidt veel voor hen. Meer kan ze niet doen op dit moment. Ook haar baan op het reservaat die ze na haar afstuderen zou krijgen, wordt uitgesteld. Over de financiële consequenties wil ze liever nog niet nadenken. Ze zegt over de corona crisis: ”Ik weet dat mijn indiaanse vrienden erg veerkrachtig zijn en we geloven dat het virus geen impact op ons zal hebben vanwege onze spiritualiteit als Dine (Navajo)”.

Jan Ketelaars
tasha
golf_zwart

Sluiting van casino’s een ramp

Van de ongeveer 500 indiaanse casino’s in Amerika sluiten vanwege corona er steeds meer hun deuren.
De inkomsten uit de indiaanse casino’s zijn voor veel stammen van essentieel belang.
casino
De 34 miljard dollar wordt gebruikt voor basisgezondheidszorg, onderwijs, openbare veiligheid, voedselhulp en andere essentiële behoeften. Ook zorgen de inkomsten uit de casino’s ervoor dat de federale overheden projecten kunnen opzetten waar ze anders geen geld voor hebben. De casino’s die intussen gesloten zijn hebben het voedsel dat ze niet meer kunnen gebruiken, geschonken aan mensen die het moeilijk hebben. Omdat ook de scholen op de reservaten gesloten zijn missen veel kinderen de schoolmaaltijd. Thuis is er soms te weinig eten voor de kinderen.
golf_rood_2

Indiaanse gemeenschappen worden evenredig hard getroffen

Er wordt door de regering in Washington structureel te weinig geld overgemaakt naar indiaanse ziekenhuizen en gezondheidscentra. Die kunnen ook nauwelijks een beroep doen op noodhulp vanwege allerlei bureaucratische regels. Daarom ziet het ernaar dat indiaanse gemeenschappen bovenmatig getroffen zullen worden door het virus. Senator Deb Haaland doet haar uiterste best om geld voor een medisch noodplan te krijgen. Voor veel ouderen is dit pure noodzaak.
3846
golf_zwart_2

Terug naar de traditionele waarden

Enkele Navajo’s is gevraagd hoe zij denken over de crisis. De meesten zien hierin een kans om de traditionele waarden weer in ere te herstellen. In de Navajo geschiedenis zijn meerdere rampen geweest. Telkens weer zijn ze erin geslaagd om krachtiger uit die crises te voorschijn te komen. Thuis blijven bij de familie was altijd al gebruikelijk bij de Navajo’s. Er worden veel ceremonies gehouden. Ze moeten veel meer vertrouwen op hun eigen kracht en ernaar steven zoveel mogelijk self supporting te zijn.
Rk-ClaysonBenally-copy
Navajo Times | Rima Krisst
Clayson Benally with his horse Moonwalker.
golf_zwart

Facebook inzamelingsactie

We hebben een speciale Facebook inzamelingsactie opgezet om de indianen te helpen in de strijd tegen Corona, zie de link onder de foto hiernaast.
Je kunt ook via onze website doneren via I-deal of gewoon overmaken naar NL34TRIO0197946453 tnv Stichting NANAI en onder vermelding van : Corona virus
Alle hulp is welkom, alvast bedankt!
facebook_doneer
Henry Red Cloud zegt het volgende hierover:
I’m sending this story of my people the old and the baby’s. in a very harsh time thIs sickening virus we okay at the minute. The virus did not come here yet. As you know of the conditions here for the Lakota people. the old ones are very concerned for their well being and worried about the very young and baby’s winter is still with us Power has to be paid to keep the heat on to stay warm as they all will be told not to leave our homes. The baby’s are in need of milk and pampers and food. your people has always help the Lakota a very big thank you for that. Things are changing everyday and quickly. Suzanne I hope your people are okay. sending prayers to you all. Every little helps & and it all so bring hope in a time of we do not know what’s going to happen here.......
Thank you
Henry Red Cloud
golf_zwart_2

NANAI dag 2020

wash
Wij hebben besloten om onze zoektocht naar een geschikte locatie voor de NANAI dag in september/oktober 2020 tijdelijk stop te zetten. In verband met het Corona virus zijn er al een hoop evenementen verplaats naar het najaar, we verwachten dat er dan in die periode misschien teveel evenementen komen en dat zou zonde zijn voor onze NANAI dag. We wachten de verdere ontwikkelingen af en voor nu…Blijf thuis en gezond!!
golf_zwart
jingle3

Jingle dress dance vs Corona

In verband met het Corona virus zijn alle jingle dress dansers opgeroepen om thuis te dansen voor genezing (en dit te filmen). Er is massaal gehoor gegeven aan dit verzoek. De jingle dress dansers treden vooral op in powwows die voorlopig niet meer gehouden kunnen worden.
Het is niet vreemd dat juist de jingle dress dans gekozen is in deze Corona crisis. Het is een genezing dans. Er is een verband met de Spaanse griep die in 1918 veel slachtoffers eiste bij de Ojibwe. In die tijd kreeg een (groot)vader een droom om zijn doodzieke (klein)dochter te genezen. (er zijn meerdere versies van het verhaal). Zijn (klein)dochter moest dansen in een jingle dress waarbij ze met een voet op de grond bleef. De jingle dress uit de droom werd gemaakt en de (klein)dochter genas waarna ze met een groep vrouwen jingle dresses ging maken. De jingle dress geeft een heel speciaal geluid. De dans is zeer precies omschreven. De vrouw draagt in haar ene hand een veer, de andere hand ligt op haar heup. Een van haar voeten blijft op de grond. De dans wordt beschouwd als een geneeskrachtige verbinding met de aarde en alles wat leeft.
Tegenwoordig zijn er jingle dress dansers van meerdere stammen te zien en te horen op powwows in de VS en Canada.
golf_rood_2
banner
Logo_def_klein_200
facebook 
MailPoet