Ryia LeBeau

Ryia LeBeau

Ryia LeBeau is Lakota en Diné en behoort tot de Two Kettle Band aan de Cheyenne River. Ryia is een afstammeling van Chief Joseph Four Bear, die in 1868 onder dwang het Verdrag van Fort Laramie ondertekende. Zij groeide op in het uitgestrekte, open land van de Oceti Sakowin.

Zij studeert Indigenous & American Indian Studies aan de Haskell Indian Nations University. Deze Universiteit is opgericht in 1884 als een kostschool voor Indiaanse kinderen. Zo ontving zij ook een academische beurs van de Gates Millenium Scholarship. 

Ryia is een leerling media & mondelinge geschiedenis van het Warrior Women Project. Het is een collectief dat werkt op het snijvlak van media, geschiedenis en het inheemse matriarchaat. Zij maakt ook deel uit van de Nažó Society en beschrijft haar rol als “een nichtje en kleindochter; Ik luister, ik observeer en leer door te doen – ter ere van de fase van ‘wikóškalaka’ (de ‘jongevrouw’-fase van het leven) en leer het ‘hoe’ van mijn oudere vrouwen.

Daarnaast is zij lid van het Communities That Care project op het Cheyenne River Reservaat. Dit project heeft als missie om een gemeenschap te creëren waar jonge mensen gezond, cultureel onderlegd, zelfverzekerd en voorzien zijn van basisvaardigheden voor succes in het leven.

Ryia is een aspirant-archivaris en bewaarder van verhalen. Zo begon zij het buitengewone levensverhaal van haar overgrootmoeder en legerverpleegster uit de Tweede Wereldoorlog, Marcella LeBeau, te documenteren – dit voordat ze  aspirant-archivaris werd. Ze werkt momenteel, met steun van Daughters of the American Revolution, aan een boek over het leven van haar overgrootmoeder.

In 1998 is Ryia’s overgrootmoeder Marcella aan een reis begonnen om Inheemse culturele voorwerpen terug te halen die tentoongesteld waren in overzeese musea. Het jaar daarop haalde zij een ‘Ghost Dance Shirt’ terug wat gestolen was van een Lakota tijdens de Wounded Knee Massacre in 1890. Samen met haar familie zet Ryia haar overgrootmoeders nalatenschap voort door de resterende culturele ‘artefacten’ terug te halen die zich in het Kelvingrove Art Museum in Glasgow, Schotland bevinden.