NATIVES IN NEW YORK
Twee prachtige tentoonstellingen over het verleden en het heden
Smithsonian National Museum of the American Indian heeft een nieuwe tentoonstelling, “Native New York”, die op 25 oktober 2021 werd geopend. (Foto met dank aan C&G Partners)
Manhattan is een Lenape-woord, vrij vertaald als “een struikgewas waar hout kan worden gevonden om bogen te maken.” Het is tegenwoordig onvoorstelbaar dat dit eiland met dure wolkenkrabbers en een vol stratenpatroon ooit een weelderig jacht- en landbouwgebied was, vol met herten en bevers.
Twee contrasterende tentoonstellingen in het Smithsonian’s National Museum of the American Indian en in het Museum of Modern Art PS1 in Long Island City, geven een kleurrijk beeld van wat Manhattan eeuwen geleden voor Natives was en wat Native kunstenaars daar nu creëren.
De MoMA Ps 1-tentoonstelling, “Greater New York”, een overzicht van kunstenaars die wonen en werken in de omgeving van New York City, keert terug voor zijn vijfde editie van 7 oktober tot 18 april 2022. Kunstwerken van inheemse kunstenaars, variërend van beeldhouwkunst tot schilderkunst tot film en installaties.
Athena LaTocha, Hunkpapa Lakota/Ojibway, toont een monumentaal mixed-media werk, “It Came From the North,” (2021), een van de grootste werken in de tentoonstelling. Een enorme muur bevat ruwe aarde van de Green-Wood-begraafplaats in New York, stukjes sloopafval en bladlood dat door de tijd en het weer is verouderd. Donker en krachtig wil ze ‘kijken naar hoe mensen de aarde vormgeven’, legt LaTocha uit in de bijgaande tekst. “Menselijke kracht versus de kracht van de natuur. Beide zijn ongelooflijke krachten, maar de natuur zal altijd winnen.”
Mohawk-kunstenaar Alan Michelson heeft een werk gemaakt, “Midden”, dat een hele ruimte in beslag neemt. Hij projecteert een film van rivierschepen die varen op een “scherm” op de vloer dat is bedekt met duizenden oesterschelpen. ‘Midden’ verwijst naar enorme hoeveelheid oesterschelpen die er waren toen Nederlandse kolonialisten zich ‘vestigden en ontwrichtten’, in de woorden van Michelson, wat New York City zou worden. Lang voor de Joodse bagels, hete pretzels en Italiaanse pizza’s, waren oesters het regionale culinaire hoofdbestanddeel, die veel voorkwamen in het Lenape-gebied van New York Harbor en daarbuiten. “Er zit een poëtische directheid in het werk van Alan”, zegt curator Ruba Katrib. “Hij is heel precies, maar stelt al deze vragen.”
Museum of Modern Art De tentoonstelling “Greater New York” van PS1. Mohawk-kunstenaar Alan Michelson heeft een werk gemaakt, “Midden”, dat een hele kamer in beslag neemt. Een filmprojectie van varende rivierschepen op een “scherm” op de vloer dat is bedekt met duizenden oesterschelpen. (Foto met dank aan MoMA PS1)
Diane Burns, Chemehuevi, een dichteres die in de jaren tachtig door de straten van de Lower East Side zwierf, heeft een krachtige video die ‘Alphabet Serenade’ reciteert, waarin ze gentrificatie bespot en verlangt naar de gemeenschap die ze achterliet op de rez. Een vitrine toont bijzondere foto’s van Diane van een reis die ze naar Nicaragua maakte met Beat-dichter Allen Ginsberg en Nuyorican-dichter Pedro Pietri. Sommige foto’s gemaakt door de Amerikaanse dichteres Joy Harjo, Muscogee Nation, die ook mee was op die reis in 1986.
Een hele ruimte wordt ingenomen door G. Peter Jemison, Seneca Nation, Heron Clan, die op papieren zakken en textiel schildert. Zijn werk belichaamt orenda , het geloof van de Haudenosaunee dat elk levend wezen en elk deel van de schepping een spirituele kracht bevat. De stof die hij gebruikt in mixed-media schilderijen verwijst naar het Verdrag van Canandaigua van 1794, dat soevereiniteit verleende aan de stam en waardoor ze jaarlijks $ 4.500 ontvingen, een flink bedrag voor die tijd.
Beneden in het statige Smithsonian National Museum of the American Indian, gelegen in het George Gustav Heye Center, opende op 25 oktober de nieuwe tentoonstelling, ‘Native New York’. De tentoonstelling die voor alle leeftijden is ingericht, neemt kijkers mee op een reis naar 12 belangrijke plaatsen in de staat New York, van de zanderige kusten van Long Island via Manhattan tot de donderende Niagara-watervallen. Met behulp van objecten, media, interactieve installaties en strips laat de tentoonstelling op kleurrijke wijze zien hoe New York altijd een inheemse plek is geweest.
Smithsonian National Museum of the American Indian heeft een nieuwe tentoonstelling, “Native New York”, die op 25 oktober 2021 werd geopend. (Foto met dank aan C&G Partners)
“Omdat de geschiedenis en cultuur van indianen nog steeds last hebben van onnauwkeurigheid en stereotypering, is het van cruciaal belang dat het museum niet alleen nauwkeurigere verhalen uit het verleden vertelt, maar ook laat zien hoe wat er in het verleden is gebeurd het leven van de inheemse bevolking nog steeds beïnvloedt”, zegt David Penney, adjunct-directeur van het museum in een verklaring. Penney stelde de tentoonstelling samen met Gabrielle Tayac, Piscataway, wier jarenlang overleg met inheemse gemeenschappen (2012-2017) de basis vormde voor de tentoonstelling.
Met behulp van moderne technologie, werken die een hele wand bevatten, originele illustraties, sommige van de veelgeprezen Tongva-kunstenaar Alvitre Weshoyot, en verhalen uit de eerste hand, laat “Native New York” bezoekers zien dat het verhaal van de regio complex en boeiend is. Enorme afbeeldingen leiden naar een houten pad dat langs 12 locaties leidt die worden genoemd met hun Engelse en inheemse namen:
- Battery Park/Kapsee (de scherpe rotsplaats)
- Long Island/Poospatuck (waar de wateren samenkomen)
- Shinnecock Nation / Shinnecock (stenige kust)
- Beaver Street/ Tëmakunk (plaats van bever)
- Inwood/Shorakapkok (de zitplaats)
- Van Cortlandt/Keskeskick [vertaling onbekend]
- Empire State Building/ Tiotenonhsáte (het hoge huis)
- Manhattan/Manahatta (de plek om hout te verzamelen om bogen te maken)
- Onondaga Nation Fieldhouse/ Tsha’ Thoñ’nhes (waar ze met de bal spelen)
- Onondaga Lake / Onoñda’gega’ (mensen van de heuvels)
- Aurora/Chonodote (ze verbouwen daar perziken)
- Niagara Falls/Niagara (donderend water)
Elke locatie laat zien wat daar gebeurde – van een lacrossespel van de Iroquois Nationals tot het verbouwen van fruitbomen tot de 17e-eeuwse handel in pelsen. Er zijn verhalen over veerkracht, culturele verandering in verband met thuis en de gemeenschap; en hoe soevereine rechten uitpakken. Een zes minuten durende film “The Trouble with History” brengt de verhalen tot leven.
Smithsonian National Museum of the American Indian heeft een nieuwe langetermijntentoonstelling, “Native New York”, die op 25 oktober 2021 werd geopend. (Foto met dank aan C&G Partners)
“Native New York” illustraties door Alvitre Weshoyot. (Foto met dank aan C&G Partners)
In samenhang hiermee heeft de afdeling educatie van het museum Native Knowledge 360° uitgebracht, een module over de ‘verkoop’ van Manhattan . Ter ondersteuning van de les biedt het museum virtuele excursies aan onder leiding van indiaanse tolken. De tentoonstelling is ontworpen door C&G Partners; de strips zijn gemaakt door AlterNative Media.
New York Natives, in al hun gecompliceerde geschiedenis, kunnen nog steeds bloeiend en groeiend worden gevonden in deze mega-metropool.
Sandra Hale Schulman, Cherokee, schrijft sinds 1994 over inheemse kwesties. Ze is een auteur van vier boeken, heeft bijgedragen aan tentoonstellingen in het Smithsonian’s National Museum of the American Indian, The Grammy Museum, The Museum of Modern Art NYC, en heeft vier films over inheemse muzikanten geproduceerd.