DE DRUK OP INDIAANS LEERPLAN OP SCHOLEN BOEKT WINST

Connecticut en een handvol andere staten hebben onlangs besloten om studenten te verplichten om les te nemen in de Indiaanse cultuur en geschiedenis

Door SUSAN HAIGH Associated Press – September 2021
Vertaling: Leo van Kints

Jarenlang hebben veel Indiaanse volken het gevoel gehad dat hun geschiedenis niet tot zijn recht is gekomen op scholen in Connecticut, een staat die zijn naam ontleent aan een Algonquiaans woord dat ‘land op de lange getijdenrivier’ betekent. Binnenkort zullen scholen echter verplicht zijn om Indiaanse studies te onderwijzen, met de nadruk op lokale volken, volgens een wet die dit jaar is aangenomen op aandringen van o.a. de Mashantucket Pequot, tegenwoordig vooral bekend om zijn Foxwoods Resort Casino.

Het is een langlopend doel van veel indianen geweest om meer over hun geschiedenis en cultuur onderwezen te krijgen op lagere scholen. Nieuwe eisen zijn geaccepteerd in Connecticut, North Dakota en Oregon en voorstanders zeggen dat door hun inspanningen er meer schot in is gekomen mede door de raciale onrechtvaardigheid van de moord op George Floyd.

De wetgeving die effect heeft op scholen is vooruitgegaan naast nieuwe verboden op Native American-mascottes voor sportteams en staten die de Dag van de Inheemse Volkeren vieren in plaats van Columbus Day.

Het streven naar curriculumvereisten is niet zonder uitdagingen geweest, waarbij sommige wetgevers nieuwe wetten onnodig achten omdat de geschiedenis van de Indiaanse bevolking al voldoende wordt weerspiegeld in het huidige schoolcurriculum.

In South Dakota zei een groep leraren en burgers, belast met het opstellen van nieuwe normen voor sociale studies van de staat vorige maand, dat de administratie van gouverneur Kristi Noem veel elementen uit hun ontwerpaanbevelingen heeft verwijderd die bedoeld zijn om het begrip van studenten van de geschiedenis en cultuur van de Indiaanse bevolking te versterken. De leraren zeiden dat wijzigingen in het ontwerp het een politiek voordeel gaven in overeenstemming met de retoriek van de Republikeinse gouverneur over wat zij patriottisch onderwijs noemt en dat ze dit juist hadden geprobeerd te vermijden.

Het ministerie van Onderwijs zei in een verklaring dat het sterk leunde op de aanbevelingen van de werkgroep en “bepaalde aanpassingen maakte voordat het concept werd vrijgegeven om meer duidelijkheid en focus te bieden aan opvoeders en het publiek.”

Ondertussen hebben in Montana verschillende volken en de ouders van 18 studenten een rechtszaak aangespannen tegen de overheid, waarin wordt gesteld dat leiders van het staatsonderwijs een grondwettelijke eis van de staat schenden die moet zorgen voor helderheid en focus voor alle kinderen om les te krijgen over de unieke cultuur en het erfgoed van inheemse Amerikanen.

Een rapport uit 2019 van het National Congress of American Indians, dat 35 staten met federaal erkende volken enquêteerde, ontdekte dat bijna 90% van de staten verklaarde dat ze inspanningen hadden geleverd om de kwaliteit en toegang tot het Indiaanse curriculum te verbeteren. Hoewel een meerderheid zei dat het in hun scholen is opgenomen, zei minder dan de helft dat het verplicht en specifiek was voor inheemse volken in hun staat.

“We zien een focus op verschillende rassen en problemen”, zegt Aaron Payment, eerste vice-president van het National Congress of American Indians en voorzitter van het 44.000 leden tellende Sault Ste. Marie-volk van de Chippewa-indianen in Michigan.

Payment, die is gepromoveerd in educatief leiderschap, zei dat Native American Studies in het hele curriculum moeten worden opgenomen en niet ‘alleen op Thanksgiving, waar het een beknopte module is’ moeten worden onderwezen. Hij vindt niet dat staten het curriculum per se verplicht moeten stellen, maar wel dat staten stimulansen en financiering moeten bieden om het curriculum te ontwikkelen, met inbreng van de native volken in de staten.

De wetgeving van Connecticut maakt het verplicht voor scholen om Indiaanse studies te onderwijzen vanaf het schooljaar 2023-2024. Het werd aangenomen ondanks zorgen van lerarenvakbonden en de staatscommissaris voor Onderwijs Miguel Cardona. Cardona, die nu de Amerikaanse onderwijssecretaris is, had gezegd dat het belangrijk is om les te geven over indianen, maar hij was op zijn hoede voor niet-gefinancierde mandaten voor schooldistricten die nog steeds werken aan het implementeren van andere cursussen/opleidingen die wetgevers en de gouverneur van hen hebben geëist.
In North Dakota is dit jaar een wet aangenomen die vereist dat alle basis- en middelbare scholen, zowel openbare als particuliere, de geschiedenis van de inheemse volken opnemen in hun leerplan, met de nadruk op volken binnen de staat.
In Oregon is in 2019 een soortgelijke wet van kracht geworden om een ​​‘historisch nauwkeurig, cultureel ingebed, plaatsgebonden, eigentijds en geschikt voor verdere ontwikkeling’ curriculum voor Amerikaanse Indianen en Alaska Natives te bieden in vijf vakgebieden.

Vertaling: Leo van Kints